Recenze: Ash vs Evil Dead S01E01 (El Jefe) - Je to hrozná blbost, ale také nehorázná pecka

Hororová klasika v seriálové podobě.

Nejdříve si odbudeme klasickou otázku. Je nutné, aby člověk znal předchozí filmy, aby pochopil děj seriálu? Odpověď je stručná - ne. A říkám to jako někdo, kdo sice původní filmovou trilogii viděl, ale pamatuje si o ní jen tři věci. Zaprvé, po zhlédnutí Lesního ducha (1981) jsem se bál chodit do lesa. Zadruhé, Ash (Bruce Campbell) je borec. A zatřetí, motorovka je něco, co by měl mít každý bojovník proti temnotě.

Seriál sice odkazuje na události z filmů, ale do toho, co se děje, vás zasvětí "krabicová" scéna, takže nebudete v příběhu ztraceni. Ne, že by byl nějak složitý. Ash se zhulí, přečte pár úryvků z démonické knihy a probudí zlo.

Ash vs Evil Dead se odehrává zhruba tři dekády od událostí z filmů a tvůrci si z toho neustále dělají legraci. Především skrze Ashe, který se pořád snaží být štramákem, ze které stříká testosteron horem dolem. Moc se mu to ale nedaří. Tedy, alespoň v prvních dvou třetinách pilotní epizody. Když vytáhne brokovnici a nasadí si motorovku, pak se z něj stává badass frajer.

Ale není jedinou zajímavou postavou, je jich tu víc. Třeba jeho kolega z práce Pablo (Ray Santiago), který Ashe neskrývaně obdivuje nebo jejich spolupracovnice Kelly (Dana Delorenzo), která se s ničím a nikým nemazlí.

V seriálu se kromě Ashe a jeho společníků bojujících proti zlu objevuje ještě druhá dějová linka, ve které figuruje státní policistka Amanda (Jill Marie Jones). Ale zatím není tahle zápletka zrovna zajímavá. Jediné, co v ní stojí za zmínku je Ruby v podání Lucy Lawless. Ta se sice objeví jen na pár vteřin, ale pokud jste viděli trailer, tak víte, že se z ní vyklube hodně rázná postava.

Příběhová linie s Amandou je nejen trochu nudná, ale je v ní také několik klišé, které kazí dojem z celé epizody. Nejsem si úplně jistý, jestli nejde o záměr, protože tvůrce filmů i seriálu Sam Raimi je sice klasikem hororového žánru, ale také si z něj rád utahuje, ale scény, kdy Amanda "půl hodiny" míří na někoho, kdo jí jde po krku než vystřelí, jsou zklamáním. A také by mě dost zajímalo, co má Amanda za kalibr zbraně. Je to taková pidipistolka, ale když z ní vypálí, tak se doslova rozletí hlava zasaženého nebožáka.

Ash vs Evil Dead je roztomile ujetý

Nakousl jsem to, že si Sam Raimi rád pohrává s hororovým žánrem. V Lesním duchovi se ještě krotil, šlo o pravověrný horor, ale další díly ze série (Smrtelné zlo 2 a Armáda temnot) už jsou hodně říznuté komedií a napěchované šílenými momenty. A stejně tak seriál je plný absurdních scén.

Ten, kdo neví, do čeho jde, si určitě bude klepat na čelo, ale fanoušci Raimiho práce budou nadšení. Jeho styl je cítit na každém kroku (a není řeč jen o proslulých kamerových průletech). Nejde o úplnou parodii, ale v žádném případě o čistokrevný horor. Bát se asi nebudete, lekačky moc nefungují (v 99 % odhadnete, kdy někdo nebo něco vybafne) a monstra jsou sice namaskována dobře, ale hrůza z nich moc nejde.

Půlky se vám tedy hrůzou nestáhnou, ale bránice dostane pořádně zabrat. Určitě se zasmějete u momentů, kdy Ash pronáší drsňácké hlášky s naprosto ledovou tváří v momentech, které jsou hodně ujeté a nedají se brát vážně.

Bruce Campbell sice ukazuje, že ztratil na formě, pokud jde o fyzičku, ale ne v případě komediálního talentu. A ostatní nezůstávají v jeho stínu, jsou víc než jen obyčejní "přicmrndávači". Výjimkou je Amanda, ale doufám, že její postava bude v dalších epizodách lépe propracovaná.

Co seriálu chybí na mrazivých momentech, to dohání, pokud jde o násilí. Raimi se nedrží zpátky, takže jsou tu hodně krvavé scény. Uřezané nebo rozstřelené hlavy a podobné laskominy jsou k vidění každých pár minut.

Je škoda, že rozpočet byl omezený, což se na kvalitě některých triků odráží (pokud tedy nejde o úmysl), vypadají lacině. Ale dají se nad tím přimhouřit oči, zase tak extrémně strašné to není.

Ve zkratce:

Co k tomu říct. Raimi pořád umí. A co? Skvěle nakombinovat nekompromisní násilí s absurditou a humorem. Ale práci mu hodně ulehčil Bruce Campbell, který je i po pár dekádách stále vynikajícím Ashem. Dobře, triky nejsou ideální a zápletka s Amandou zatím nemá příliš co nabídnout, ale jinak Ash vs Evil Dead odstartoval ve velkém stylu. Pokud si udrží stejnou kvalitu i po zbytek desetidílné první řady, čeká nás jistě kultovní seriálový zážitek.

Klady

+: Bruce Campbell
+: Skvěle bizarní