Recenze: Ant-Man a Wasp: Quantumania - Je to ptákovina, ale zábavná a s parádním záporákem

Začátek páté fáze MCU není ideální, ale ani nudný.

Odstartovala nám pátá fáze Marvelovského filmového universa (MCU) a trochu překvapivě třetím dílem zatím poměrně komorní série Ant-Man. Ano, novou etapu MCU začal Ant-Man a Wasp: Quantumania (2022) a nebudu to protahovat, jde o film, který je kýčovitou blbinou, ale pokud přijmete svérázný styl téhle marvelovky, nudit se nebudete. Ti, kterým se ale nádech třetího Ant-Mana líbit nebude, ho jistě často budou označovat za děsnou ptákovinu a obě skupiny budou mít pravdu.

Já naštěstí patřím do té první a proto jsem se u nejnovější marvelovky snad ani chvilku nenudil. Poměrně brzy šlápne na plyn a nohu z něj nesundá až do konce. Úvodních pár minut to vypadá, že nás čeká spíše rodinné drama, ale poté, co se hlavní hrdinové přesunou do Quantum Realm se ocitneme ve standardních kolejích MCU, tedy v podívané plné přepálených trikových efektů, divokých akčních scén a určité bizarnosti.

Nutno poznamenat, že Quantum Realm je ztvárněno s velkou fantasií a hravostí, vizuálně jde o podmanivé místo (pokud mu prominete občas nedoladěné triky), na druhou stranu, přestože v tomhle vesmíru strávíte jako divák většinu stopáže, vlastně se o něm zase tolik nedozvíme a navštívíme překvapivě malé množství míst. Jde tak spíše o obrazově zajímavou kulisu, nic víc.

Zdroj: Marvel Studios

Překvapilo mě i to, že přestože se ve filmu představil v plné síle padouch Kang (Jonathan Majors), děj nebyl téhle marvelovky nebyl není ve své podstatě úplně zlomový. Obecně není dějově třetí Ant-Man kdovíjak vypilovaný. Příběh je přehlídkou nepřekvapivých momentů nebo dokonce klišé ve stylu toho, že se určité postavy objeví v tu pravou chvíli.

Příliš propracovány nejsou ani vedlejší postavy, o kterých obvykle příliš nezjistíme, na plátně se objeví na pár minut a je tím pádem těžké si k nim vytvořit silnější pouto. Co ale musím pochválit je, že v minulosti trestuhodně opomíjená Janet van Dyne (v podání skvělé Michelle Pfeiffer) nebo nový zloduch M.O.D.O.K. (Corey Stoll) dostali šanci zazářit (a využili ji) a ocenil jsem i několik vtípků, které byly vcelku povedené.

Zmínku si bezesporu zaslouží Jonathan Majors v roli Kanga, který je vynikající. Charismatický a děsivý současně a byť je to odvážné tvrzení, Thanos (Josh Brolin) se na něj nechytá. Kang je mrazivý jak ve chvíli, kdy s ledovým klidem vyhrožuje, tak ve chvíli, kdy zuří, protože mu něco nevychází.

Na působivosti některých postav se asi shodne většina diváků, ale jinak očekávám, že se rozdělí do dvou táborů, kdy si jeden užije Ant-Man a Wasp: Quantumania jako trochu chaotickou a přepálenou marvelovskou jednohubku, která nenudí a druzí budou film považovat za nevyužitý potenciál a možná zbytečnou blbinu. A alibisticky řečeno mají obě skupiny pravdu, záleží na tom, jak ke třetímu Ant-Manovi přistupujete.

Upřímně řečeno jsem očekával, že půjde pro MCU o důležitější projekt, ale nakonec se jedná hlavně o představovačku (skvělého) padoucha. Ale přestože je tu více triků a více akčních scén než v prvních dvou dílech, je Ant-Man a Wasp: Quantumania vlastně stále (minimálně, pokud jde o dopad na celkový příběh Marvelovského filmového universa) skromnější příbuzných jiných marvelovek.

Klady:

+: Některé skvělé postavy

+: Vynikající padouch

+: Svižné tempo

Zápory:

-: Neobjevný příběh

-: Nevyužitý potenciál Quantum Realm

-: Určité postavy nemají dostatek prostoru

Hodnocení:

Jistě, je to pestrobarevná ptákovina, která rozhodně neoslní ty, kteří doufali v dramatičtější podívanou. Na druhou stranu, pokud přistoupíte na určitý chaotický nádech filmu, pak se nudit nebudete. Škoda jen, že je příběh sám o sobě neoriginální a potenciál Quantum Realm a některých postav nevyužitý. Ovšem, situaci zachraňují skvělí Michelle Pfeiffer a Jonathan Majors.

Verdikt: 70 %

Zdroj: Marvel Studios (úvodní fotografie)

Autor: Jan Lysý