Recenze: The Matrix Resurrections - Budete to milovat, nebo nenávidět, ale chladnými vás to nenechá

Jeden z nejrozporuplnějších filmů poslední doby.

Když vyšlo najevo, že se chytá další film Matrix, začal jsem se bát. A to hodně. Důvodem je to, že původní film Matrix (1999) je pro mě velmi důležitý. Je to jeden z mých nejoblíbenějších projektů a to tak, že jsem po premiéře chtěl chodit jen v černé barvě a pořídil si "vystřelovací" telefon.

Obával jsem se tak toho, jak dopadne čtvrtý film v sérii s ohledem na to, že rebooty, remaky, restarty atd. obvykle nejsou úplně skvělé a už druhý a třetí díl kvalitu neudržely. Samozřejmě jsem ale doufal, že strach není na místě a Lana Wachowski (tentokrát na filmu nepracovala se svou sestrou Lilly) zvládne pozitivně překvapit.

A překvapit opravdu dokázala. Ovšem pro někoho v dobrém a pro někoho ve špatném slova smyslu, protože The Matrix Resurrections (2021) je oním typem filmu, který budete buďto milovat, nebo nenávidět, ale pravděpodobně nic mezi.

Nové postavy jsou fajn

Důvodem je to, že k látce přistupuje hodně "meta", jinak řečeno film přesahuje a uvědomuje si sám sebe. Zní to sice složitě, ale po pár minutách pochopíte, o co jde. Odkazy na původní trilogii jsou servírovány nečekaným a někdy až bizarním způsobem, který kombinuje vcelku očekávatelné flashbacky, ale také se například dozvíme, že nová verze světa Matrixu připouští to, co se stalo, ovšem neprezentuje to jako realitu, ovšem jako úspěšnou videohru.

Resurrections je svým způsobem reboot, ale rozhodně ne neoriginální. Pracuje se tu s podobnou myšlenkou jako v prvním dílu, ale ta je zpracována asi výrazně jinak, než většina z diváků očekávala. Jestli je to dobře, nebo špatně, to je na každém z nás, ale určitě se nedá říct, že by se Lana bála riskovat, protože na to šla opravdu originálním způsobem.

Neustále dochází k tomu, že pravidla nastavená původními filmy jsou ohýbána a restartována a často povedeným stylem. Někdy to ale není krok dobrým směrem a snaha přijít s něčím svěžejším vyznívá naprázdno.

Co je nemilé je to, že děj funguje dobře v první části filmu, následně začíná být ale matoucí, chaotický a ne oním dobrým způsobem. Divákovi je předhazována hromada zajímavých příběhových nápadů, ale dohromady nedrží úplně dobře.

Pochvalu si ale zaslouží většina hlavního obsazení, ať už jde o ty, které už známe nebo (staro)nové postavy. Jessica Henwick, Neil Patrick Harris a Jonathan Groff jsou skvělí a se "starou" gardou rozhodně drží krok. Kontroverzní je přeobsazení Laurence Fishburnea v roli Morphea (tentokrát ho dostal na starost Yahya Abdul-Mateen II), ale budiž tvůrcům přičteno k dobru, že se nedočkáme jen mladší verze Morphea, tahle je poněkud uvolněnější a překvapivě roztěkaná.

Akce? Nemějte velká očekávání

Ale zatímco u výše zmíněných aspektů filmu můžeme diskutovat o tom, jestli jsou dobré, nebo ne, tak pokud jde o technickou stránku nového Matrixu, asi se většina shodne na tom, že to úplně nevyšlo. Upřímně řečeno film někdy vypadá jako epizoda nějakého laciného seriálu (například zpomalování času je hodně nepovedené), milovaný bullet time, kterým se značka Matrix proslavila, je k vidění jen párkrát a pokud jde o souboje, tak ty nejsou špatné, ale na to, co jsme viděli před cca dvaceti lety se rozhodně nechytají. A ani nechtějte, abych začínal s některými kostýmy, které vypadají jako ze série Xena

Upřímně řečeno, přechozí filmy jsou na tom v tomto ohledu mnohem lépe, což je trochu ostuda. A přidání něčeho, co připomíná postavy z Transformers filmu na vážnosti také moc nepřidalo.
Pro mě velkým zklamáním pak bylo to, že chybí ona zvláštní nepopsatelná atmosféra, kterou nabízel první film. Ta byla mrazivá, stísněná a vystavěná na pocitu bezvýchodnosti. Nový Matrix tímto bohužel nedisponuje.

Jak už bylo řečeno, nový Matrix je projektem, který vám buďto sedne díky svému nečekanému byť kontroverznímu pojetí, nebo mu nebudete moci přijít na chuť. Jedno je ale jisté, jen tak na něj nezapomenete.

Verdikt:

The Matrix Resurrections nechce být bezpečnou variací na původní filmy. Sice operuje s podobnou myšlenkou jako první díl, ale zpracovává ji neotřelým a nečekaným způsobem. Lana Wachowski se nebojí riskovat a pravidla nastavená přechozími filmy ohýbá a restartuje a často (ale ne vždy) povedeným způsobem. A už to bude pro některé důvodem, proč film kritizovat. Situaci pak příliš nepomáhá to, že technická stránka není zrovna vypilovaná a předchozí díly vypadají lépe než nejnovější přírůstek. Jasným pozitivem je ale obsazení (to původní i to nové). Nový Matrix je prostě něčím, o čem se bude mluvit. Ale těžko říct, jestli více v dobrém, nebo ve špatném.

Hodnocení: 70 %

Zdroj: Warner Bros./HBO Max (fotografie)

Autor: Jan Lysý