Recenze: Shazam! je rozhodně příjemným překvapením

Přiznejte se, kdo z nás nechtěl jako malý být superhrdinou?

Hned na začátku musím říct, že jsem od Shazama měl vyšší očekávání, než od konkurenční Captain Marvel ("kopyrajtovou" válku kvůli stejnému jménu tady asi řešit nemusíme) a ono se v podstatě už asi během první hodiny promítání ukazuje proč tomu tak vlastně je. Zatímco Captain Marvel v podstatě nevykazovala známku emocí a je to pro mě pouze "ten film, abych neměl mezery před epickým Endgame", tak...

...Shazam je rodinná komedie, která občas zahraje na temnější, občas na komediální notu a kupodivu jen v malém počtu případů se tyhle protiklady bijí. Už úplný úvod vám dá vědět, že tvrzení o tom, že půjde o béčkovou komedií, kterou nám slibovali marketingoví pracovníci, to asi nebude úplně na místě. A je to dobře. Temnější notou jsem byl mile překvapen, protože menší diváci podle mě kvůli některým scénám určitě chvíli nebudou koukat pod postel. Temnější pojetí funguje hlavně díky ústřednímu záporákovi v podání Marka Stronga. Jeho Dr. Sivana je určitě jednou z nejlepších voleb, které mohl režisér Sandberg do role padoucha přivést před kamerou.

Nicméně marketing sliboval hlavně rodinnou béčkovou komedii a to se naštěstí taky stalo - Shazam! je nahláškovaný, narvaný akcí, plný humoru a všechno to podkresluje skvělá hudba od Benjamina Wallfische.

Příběh se zaměřuje na čaroděje, který potřebuje přenést svoji kouzelnou moc na následovníka, protože slábne a jeho volba padne na čtrnáctiletého Billyho Batsona. Ten se pak slovem Shazam mění na dospělou verzi superhrdiny, který absolutně neví, co a jak má dělat a ta příběhová linka filmu, kdy s nerdovským spolubydlícím, ujetým na Batmana se Supermanem, zjišťují, co si vlastně může jako Shazam dovolit, je opravdu skvělá, protože málokdo by to podobným způsobem netestoval. Jestli bych měl najít dvě věci, které bych filmu vytkl a čím bych ho zase na druhou stranu posílal na nejvyšší výsluní, určitě bych vybíral tyhle dva faktory.

K mínusům mám asi jen to, že na to že se jedná o rodinnou komedii, i na tyhle poměry se dá najít nějaký šotek ve scénáři a zbytečně komplikuje jinak svižnou jízdu, nicméně není to naštěstí nic, co by nějak extra bilo do očí nebo jste kvůli tomu začali film jako takový vnímat jinak. Nicméně ten pocit jsem měl konkrétně dvakrát nebo třikrát. Dokonce byla jedna věc, o které jsem si myslel, že víc stupidně to napsat asi nešlo, načež se zhruba ve druhé třetině filmu vysvětlilo, že to bylo úplně jinak. Oddechl jsem si neskutečně, protože takovou blbost bych ani filmu s označením béčková rodinná komedie asi neodpustil.

Levi to hrozně naložil

Jako nejvyšší plus celé stopáže je jednoznačně a rozhodně Zachary Levi v hlavní roli, protože tenhle týpek nejen, že si celou roli neskutečně dává, ale ten pocit, že je to fakt malý kluk v dospělém těle, jsem sežral i s navijákem. Tenhle pocit vám prohloubí jakýkoliv rozhovor s herci na YouTube, kde ústřední trojka Jack Dylan Grazer, Asher Angel a právě Levi figurují a mají mezi sebou chemii lepší, jak já v několika mých ex-vztazích. A přesně to kluci naštěstí dostali i na plátno.

Sečteno podtrženo, bavilo mě to a návštěvu kina určitě doporučím. Také bych rád poslal pozdrav do kina Alfa v Sokolově, odkud mně při závěrečných titulcích vyhnali, protože přece už čekají lidi na další film...takže pokud je tam skrytá závěrečná scéna po titulcích (jakou měla Justice League a neměl Aquaman), to budete muset zjistit sami :).

Klady:

+: Zachary Levi
+: Na dnešní poměry kvalitně zpracovaná původní látka bez extra modernizování
+: Soundtrack
+: Zachary Levi
+: Easter eggy na další superhrdiny
+: Šlape to a budou se bavit víceméně všichni
+: Zachary Levi
+: Zachary Levi
+: Zachary Levi

Zápory:

+: Ne všem sedne občas násilně vložený humor
+: Slibované cameo člena Justice League bylo... řekněme špatné
+: Občas si scénář žádá hlouposti a mezery v ději, ale není to nic zlomového

Verdikt:

Čaroděj potřebuje následovníka a vybral si k tomu ty nejlepší herce a režiséra, kterému nejspíš u Warnerů nikdo nekecal do práce, čímž nám připravil skvělou komedii s parádní akcí a dětským srdcem. Sequel rozhodně uvítám.

Hodnocení: 70 %

Autor: DEADMANincCZ