Recenze: TO - Je opěvovaný horor opravdu tak dobrý, jak jste slyšeli?

Budete se taky vznášet?

S filmovými, potažmo seriálovými zpracováními knih Stephena Kinga se tento rok celkem roztrhl pytel. Kromě Temné věže, Mr. Mercedes nebo Gerald's Game se do kin letos dostává i jedna z jeho nejstrašidelnějších novel To a s ní i vraždící ikonický záporák Pennywise. Ten se v hrané podobě symbolicky vrací po přesně 27 letech od vzniku původního filmu. Symbolicky proto, protože i samotný klaun v příběhu zabíjí přesně po 27 letech. Tahle skutečnost je ale jen začátkem.

Na úvod přiznám, že jsem knižní předlohu nečetl a ani původní snímek z roku 1990 jsem neviděl. Právě proto jsem byl zčásti dost zvědav, jak film jako takový zapůsobí na diváky, jako jsem já. Výsledek je někde na pomezí nadšení a lehce i toho pocitu, že jste rádi, že jste cestou z kina nešli sami domů. První kapitola veleznámého díla je tak v kině zaslouženě úspěšným eRkovým trhákem, který překonává žánrové rekordy. I sám "otec" díla Stephen King prohlásil, že je to brilantně zpracovaná první polovina jeho knihy. Proč tomu ale tak je?

Film jako takový začíná celkem přátelsky, nicméně po zhruba 10 minutách dostanete první ochutnávku toho, v jakém tónu a náladě vás bude režisér Muschietti válcovat, když bude chtít. A co je (pro vaše rychle bušící srdce) nejhorší, on chce. A chce to opravdu hodně. Když už na to přijde, film jako takový sází spíše na tzv. scarejumpy (lekačky), než že by okolo vás stavěl atmosféru, ze které by vás nechtěl pouštět. Což ale neznamená, že by ji vůbec nebudoval. Když už se něco takového stane, tak vás nejenže atmosféra nepustí, ale ještě vám dá pověstný úder navíc. Necenzurované eRkové zpracování navíc dodává atmosféře úplně nový rozměr a věřte tomu, že vidět na plátně bez části těla atleta ze střední s jeho vystylovanou blonďatou přítelkyní nebo malé dítě z depresivního města, je opravdu intenzivní psychologická vložka. Tabu o tom, že dětem a zvířatům se nesmí nic stát, IT nerespektuje. A nejen to vám dá zabrat na tomto skvělém klaunském představení.

Nuly nejsou nuly

Což nás dostává k třešni na pomyslném dortu. Těch třešní je ovšem víc. Konkrétně sedm. Co je nutno zmínit jako velké pozitivum a troufl bych si tvrdit, že je to základní stavební kámen celého filmu, je výběr mladých "Nul" (Loserů), které se klaunovi pokoušejí postavit. Sestava herců je naprosto brilantní castingová záležitost, kdy ze sebe děti vydávají mnohem lepší výkon, než jejich několikrát starší hollywoodští kolegové. S postavami nejen, že soucítíte, ale hlavně je chápete a fandíte jim. Jakmile dostanete v hororovém žánru takovéhle pouto mezi divákem a postavou, bojíte se o ni minimálně 2x tolik a IT je přesně ten případ. Kluci zahráli své role geniálně, zejména Jaeden Lieberher v roli koktajícího Billa byl vynikající a mám takový pocit, že i Georgieho sklepní přednes v podání Jacksona Scotta vám bude v hlavě znít ještě nějakou chvíli.

Klaun jako zdroj zábavy?

Když už se bavíme o IT, musíme se samozřejmě dotknout toho nejžhavějšího tématu, které na pár měsíců odebere v USA práci spoustě bavičů s make-upem a červeným nosem - klauna Pennywise! Je to onen šílený maniak, díky kterému budete raději v noci chodit osvětlenou částí města? Rozhodně. Podepíše se na vás v první části IT? Možná ne.

Bill Skarsgård se role Pennywise zhostil na výbornou, bohužel se v první kapitole podle mého na plátně nevyskytoval tak často, jak by si zasloužil, což je škoda už jen z toho principu, že téměř každý jeho dialog je diamant sám o sobě a Skarsgårdův výkon se dost možná právem stane na několik let žánrovou ikonou současné mladé generace. Pokud má být ale Skarsgårdův Pennywise oním klaunem, na kterého budete myslet, až půjdete spát nebo se budete brouzdat osamocenými ulicemi města, plní tohle očekávání opravdu bezvadně.

Pokud jste ještě Pennywiseovi a partičce "Nul" nedali šanci, určitě se jděte podívat na to, jak vynikající může být hororové zpracování přes 30 let staré knižní záležitosti. A jestli se budete taky vznášet? Spíš ne. Jestli poletíte? Rozhodně.

Klady

+: Mladí herci
+: Necenzurované zpracování